Trods milliardvækst: Carlsberg forudser usikkert 2023
Efter solid milliardvækst varsler Carlsberg et usikkert 2023, som fortsat vil være præget af krig i Ukraine og inflationsramte forbrugere.
Det viser bryggerikoncernens årsregnskab tirsdag morgen.
Markante prisstigninger på råvarer og energi vil få væsentlig betydning for Carlsbergs samlede omkostninger i år.
Det har man tænkt sig at imødekomme med prisændringer og et fortsat stort fokus på udgifter, lyder det.
Selv om øl historisk set har været en robust forbrugerkategori, kan stigende priser og høj inflation særligt få betydning på det europæiske marked i år, forudser koncernen.
Carlsbergs topchef, Cees ’t Hart, er dog fortrøstningsfuld, når han kigger på den samlede forretning.
- 2023 bliver endnu et udfordrende år, men vores strategiske og økonomiske sundhed er stærk, siger han i regnskabet.
Voldsomt skrump på bunden
I 2022 omsatte Carlsberg for 70,3 milliarder kroner. Det er cirka 10 milliarder mere end året forinden.
Bryggeriet er endt med et overskud på 108 millioner kroner. I 2021 præsenterede man til sammenligning 8 milliarder på bundlinjen.
- Koncernen leverede stærke resultater for 2022 takket være en imponerende indsats fra vores medarbejdere på tværs af koncernen, siger Cees ’t Hart videre.
Det danske bryggeri ejer ølbrands som Tuborg og Grimbergen, som begge voksede i omsætning i 2022.
Grimbergens største marked er det franske, og det var da også her, at væksten var størst.
Tuborg-brandet, som også er særdeles velkendt herhjemme, oplevede sidste år større popularitet på det asiatiske marked, herunder særligt i Indien og Vietnam.
Trods coronanedlukninger i Kina voksede det asiatiske marked ganske pænt sidste år for Carlsbergs samlede forretning. Det samme var tilfældet for Vesteuropa.
/ritzau/